Webshop content: geef bezoekers wat ze willen!

De content van je webshop is wel degelijk belangrijk. De digitale prijslijst waar veel webshops mee denken te volstaan is achterhaald. Een bezoek aan een moderne webwinkel benadert een bezoek aan een ‘echte’ winkel zoveel mogelijk. De belangrijkste tip: Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk en beantwoord zoveel mogelijk vragen met alle middelen die internet je biedt. Het is echt niet moeilijk om goede content voor je webwinkel te maken. Als je het goed doet help je je bezoeker en vergroot je de kans dat hij gaat converteren. Ik heb een paar tips voor je op een rijtje gezet.

  • Richt je productpagina op je bezoeker
  • Maak gebruik van sociale bewijskracht
  • Ben er voor je klant!

Richt je productpagina op je bezoeker

Als je product goed gepresenteerd wordt, hoeft je klant niet meer naar een winkel om het vast te houden, voelen of ruiken. Beantwoord op de productpagina zoveel mogelijk vragen die je bezoeker zou kunnen hebben. Als je het goed doet, geef je hem het idee dat hij het in zijn handen heeft gehad.

  • Tekst
    Beantwoord minimaal de wie, wat en waar omtrent je product en noem de belangrijkste voordelen. Verplaats je in je doelgroep en probeer vragen die je klanten zouden kunnen hebben te beantwoorden. Ook technische specificaties kunnen erg interessant zijn voor je bezoekers, al hoeven die niet meteen bovenaan te staan.
  • Foto’s
    Door de lucifers zie je hoe groot de pijp ongeveer isFoto’s van goede kwaliteit zijn belangrijk. Maak ze klikbaar zodat je bezoeker ook een groot formaat foto kan zien. Leg ook details van je producten vast of zorg ervoor dat er een vergroting in beeld komt zodra je bezoeker met de muis boven een afbeelding hangt. Geef je bezoeker het gevoel dat hij je product in de handen heeft. Zet ook foto’s online waarop duidelijk wordt hoe groot het product is (naast een product dat iedereen kent of bijvoorbeeld in iemands handen).
  • Video
    Met een simpele camera en Youtube kan iedereen video’s maken en publiceren. Laat voor de camera zien hoe je product werkt en praat tegen je bezoeker. Vertel gewoon hoe iets voelt of hoe zwaar het is. Of pak je product uit voor de camera en vertel wat er in de verpakking zit.
  • Downloads
    Maak gebruiksaanwijzigingen, installatiehandleidingen en testrapporten beschikbaar als download. Altijd makkelijk, ook voor je bestaande klanten.

Webwinkel Coolblue reviewt veel producten die ze verkopen:

Maak gebruik van sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht is ook een goed middel om te gebruiken in je webshop. Het uitgangspunt hierbij is dat je de mening en het gedrag van andere klanten gebruikt om je bezoeker te motiveren je product te kopen. Als je bezoeker op zoek is naar een product wil hij niets liever dan overtuigd worden. Een keuze maken wordt op die manier een stuk makkelijker.

  • Testimonials
    Laat klanten vertellen over je product. Reacties van klanten die je product al hebben gekocht stralen namelijk vertrouwen uit. Geef op de productpagina de mogelijkheid om te reageren of vraag je klanten achteraf gewoon om een reactie voor op je site. Op het blog van Joost de Valk staan ook een aantal goede tips om vertrouwen te kweken op je website (Engels).
  • Beoordelingen
    Naast testimonials kun je klanten natuurlijk ook je producten laten beoordelen. Met punten of sterretjes ziet je bezoeker snel hoe je product beoordeeld wordt.
  • Keiharde verkoopcijfers
    Bol.com geeft deze suggesties bij 'Reign In Blood' van SlayerLaat zien hoe vaak je product al verkocht is: Als het zo vaak verkocht wordt, móet het wel goed zijn.
  • Doe suggesties
    Geef tips voor andere producten. Een bekend voorbeeld hiervan is een lijstje met vergelijkbare producten met de tekst Klanten die dit product kochten bestelden ook of Anderen bekeken ook. Je helpt je bezoeker hiermee en het kan je ook extra sales opleveren.

Ben er voor je klant!

Je hebt super productpagina’s en overal aan gedacht en toch heeft je bezoeker nog vragen. Je kunt immers niet op alle vragen voorbereid zijn. In je webwinkel loopt alleen niemand rond die de vragen van je klanten beantwoordt. Toch kun je je bezoeker goed helpen.

  • Chat
    Via een chatfunctie kunnen bezoekers vragen stellen terwijl ze op de site zitten. De meeste chatsoftware geeft automatisch aan wanneer je online bent. Zorg in ieder geval dat je tijdens kantooruren beschikbaar bent. Geef de chat weer op elke (product)pagina, zo kan elke klant direct vragen stellen.
  • E-mail
    Geef je bezoeker de mogelijkheid om vragen te stellen via een mailformulier. Geef duidelijk aan wat je bezoeker kan verwachten. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld voor hij antwoord krijgt? Nadeel van een mailformulier is natuurlijk wel dat je bezoeker waarschijnlijk niet meer op je website zit als hij antwoord krijgt.
  • Update je productpagina’s regelmatig
    Elke vraag die regelmatig gesteld wordt is eigenlijk een tip van je bezoeker. Verwerk het antwoord daarom in je productpagina. Hiermee help je toekomstige bezoekers.
0
1