Waarom zou je meta tags gebruiken?

Nou, om zoekers binnen te halen bijvoorbeeld! Een duidelijke meta title en een uitnodigende meta description overtuigen zoekers. Dat zorgt voor meer kliks. Dat lijkt me een goede reden om meta tags te gebruiken.

Meta tags uitgelegd

Meta title: de titel van je pagina

Google zet de meta title bovenaan het zoekresultaat. Een goede titel laat zien waar een pagina over gaat. Zorg dat de titel van je pagina geen ruimte laat voor twijfel over het onderwerp.

  • Gebruik keywords waarop je gevonden wilt worden
  • Elke pagina op je website heeft een unieke meta title
  • Maak je titel niet langer dan 70 tekens, anders wordt hij afgekapt in de zoekresultaten
  • Keywords die een zoeker gebruikt worden dikgedrukt weergegeven als ze ook in de titel voorkomen

Meta description: haal zoekers over om te klikken

In de meta description kun je meer tekst kwijt. Overtuig de zoeker om jouw pagina aan te klikken. Een vraag stellen kan zoekers nieuwsgierig maken. Wat ook goed werkt zijn USP’s en andere voordelen noemen.

  • Maak gebruik van keywords
  • Geef elke pagina een unieke meta description
  • Bij maximaal 140 tekens wordt je tekst eigenlijk altijd weergegeven. Een langere meta description wordt afgekapt. Google voegt ook een datum toe, die een aantal tekens inneemt.
  • Keywords die de zoeker heeft gebruikt worden dikgedrukt weergegeven als ze in je meta description staan

Overigens laat Google bij sommige zoekopdrachten een deel van de tekst zien in plaats van de meta description.

Als je website uit heel veel pagina’s bestaat, kan het lastig zijn om elke pagina een unieke meta description te geven. Zorg in ieder geval dat de belangrijkste en best renderende pagina’s voorzien zijn. De rest kun je altijd later nog doen. Of je besteedt het uit aan een SEO copywriter natuurlijk!

Meta keywords: niet belangrijk

Google maakt geen gebruik van meta keywords. Een jaar of 10 geleden propten hele volksstammen deze tag vol met vooral irrelevante keywords. Ordinaire spam dus, die zoekers totaal niet verder helpt. Het is volgens Google onwaarschijnlijk dat deze tag in de toekomst nog gebruikt gaat worden.

Meta tags en social media

Op sociale netwerken worden veel links gedeeld. Neem nou Facebook, daar wordt de meta description gebruikt als omschrijving bij links. Nog een goede reden om gebruik te maken van meta tags dus!

0
0