Waar je bezoeker blij van wordt

Content gericht op je bezoeker

Waardevolle informatieve content en de gebruikerservaring scoren hoog bij bezoekers. En sinds Google’s Panda update ook in de zoekresultaten. Google schotelt het liefst zoekresultaten voor waar je bezoeker blij van wordt. Wil je goed scoren in organische zoekresultaten, dan doe je er verstandig aan om te investeren in content. Tijdens mijn bezoek aan SES Amsterdam vorige week werd het door verschillende sprekers nog eens benadrukt. Maar hoe maak je nou content waar je bezoeker blij van wordt?

Bezoekers staan in de rij

Tips om je content te richten op bezoekers

Denk om te beginnen goed na over wat je bezoeker eigenlijk komt doen op je website. Vooropgesteld is dat hij meestal haast heeft in zijn zoektocht naar informatie. In een fractie van een seconde bepaalt je bezoeker of hij je artikel gaat lezen. Help je bezoeker een keuze te maken. Hier een aantal tips die je bezoeker zeker waardeert:

  • In de eerste 2 zinnen staat waar je artikel over gaat
  • Informatieve kopjes
  • Geef antwoorden in je artikel
  • Spreektaal gebruiken
  • Links in de tekst
  • Maak gebruik van conventies

In de eerste 2 zinnen staat wat de bezoeker kan verwachten

Een bezoeker op je website is zo weer wegInternetters scannen in plaats van lezen en ze beginnen linksboven. Zet daarom in de eerste 2 zinnen precies waar je artikel over gaat. Hierdoor weet je bezoeker of het artikel de informatie bevat die hij zoekt. Dit is ook meteen het punt waarop hij bepaalt of hij verder leest of op ‘back’ klikt.

Informatieve kopjes

Je bezoeker ziet door de kopjes welke informatie over het onderwerp behandeld wordt. Zorg dus dat de kopjes in je tekst informatief zijn. Ze geven weer wat er in de alinea eronder staat. De titel en koppen van je tekst maken je bezoeker duidelijk wat hij kan verwachten.

Spreektaal gebruiken

Schrijf teksten in spreektaal, alsof je in gesprek bent met je bezoeker. Gebruik de taal die je zou gebruiken als hij je zou bellen met een vraag. Dat betekent nette en correcte antwoorden in taal die ook een leek begrijpt. Vermijd moeilijke woorden of vaktermen.

Geef antwoorden in je content

Detailfoto van een hoesje voor de iPhoneProbeer je te verplaatsen in je bezoekers. Naar welke informatie zijn ze op zoek? Welke vragen hebben ze? Probeer die vragen te beantwoorden in je content. Vraag bestaande klanten naar hun vragen en ervaringen en verwerk die in je artikel. Maak ook detailfoto’s of demonstratiefilmpjes om je verhaal mee te verduidelijken. Je content wordt hierdoor alleen maar aantrekkelijker voor bezoekers.

Links verduidelijken je verhaal

Maak in de tekst gebruik van externe en interne links. Externe links naar informatie die je verhaal verduidelijkt. Maar ook interne links kun je prima gebruiken. Link naar artikelen op je site die raakvlakken hebben. Zorg dat de linktekst informatief is, zo weet een bezoeker waar hij heengaat. Voorbeeld: geen klik hier maar neem contact op.

Maak gebruik van conventies

Een positieve gebruikerservaring bestaat voor een groot deel uit conventies. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk, ook in je content. Voldoe aan de simpele verwachtingen die je bezoeker heeft. Je logo staat linksboven en door erop te klikken kom je op de homepage. Een foto vergroot hij door erop te klikken. Links zijn onderstreept. Buttons zijn herkenbaar als button (een beetje reliëf of diepte doen wonderen). Maak het zo logisch mogelijk en zorg ervoor dat je je bezoeker nooit aan het twijfelen brengt.

0
2