Titel + koppen = inhoud

De titel haalt je bezoeker over

Met een geweldige titel haal je zoekers over om te klikken en je artikel te lezen. Dat is een pittige klus, want je titel zegt waar je stuk over gaat maar hij moet tegelijkertijd de aandacht trekken en van die zoeker een bezoeker maken. Een voordeel in je titel noemen werkt in de praktijk goed om dat te realiseren: woorden als goedkoop, mooi, snel en gratis. Met controverse of een statement lukt het doorgaans ook.

Tussenkoppen verraden de inhoud

Nadat een zoeker heeft geklikt op die fantastische titel die je hebt geschreven, wil je hem natuurlijk graag op je site houden. Dat valt niet mee. De gemiddelde internetter scant namelijk je tekst alleen en klikt weer weg als hij ook maar vermoedt dat het niet is wat hij zoekt. De tussenkoppen moeten de inhoud van je artikel dus weergeven. Als ze antwoord geven op wat je bezoeker wil weten heb je het goed gedaan en leest hij verder.

Besteed tijd aan je titel en tussenkoppen

De titel en koppen worden beter gelezen dan de tekst. Het is dus slim om daar veel tijd in te steken. Minstens zoveel tijd als in de eigenlijke tekst zelfs. Idealiter weet een bezoeker na het lezen van de titel en koppen waar je stuk over gaat. In de inhoudelijke tekst ga je in op details.

Meer links en verkeer en dus conversie

Een scanbaar artikel dat inhoudelijk ook nog eens aanspreekt, levert je verkeer op. Anderen gaan naar je artikel verwijzen of het retweeten. En dat is precies wat je wilt bereiken!

Tips voor goede koppen

  • Verleid zoekers met je titel en koppen;
  • Schrijf je titel of tussenkop altijd in de tegenwoordige tijd;
  • Houd koppen kort en bondig, denk aan de telegramstijl (krantenkoppen);
  • Probeer je zoekers antwoorden te geven in je tussenkoppen, ga dus (bijv. door middel van Google Analytics) na waar je bezoekers naar zoeken;
  • Besteed net zoveel tijd aan je titel en koppen als aan je tekst;
  • Probeer eerst een titel en tussenkoppen te schrijven, pas daarna de daadwerkelijke tekst.
0
0