Social media zakelijk gebruiken, hoe doe je dat?

Via Twitter ben ik op onderstaande presentatie terecht gekomen. Veel bedrijven willen “iets” met social media gaan doen, maar hoe pak je dat nou aan? In onderstaande presentatie staan een aantal handige tips, die ervan uitgaan dat je je op je social networking sites gedraagt alsof je een 11-jarig schoolkind bent:

De belangrijkste tips voor social media

Social media kosten in principe tijd, maar als je ze slim gebruikt kun je er ook tijd mee besparen. Zie de tijd die je erin stopt dus als een investering. Je klanten maken waarschijnlijk sowieso al gebruik van netwerken als Twitter of Facebook en kunnen je bedrijf beter beter, efficiënter en effectiever maken. Hiervoor moet je je klanten wel durven opzoeken. De volgende zaken zijn belangrijk:

1. Neem je klanten serieus, zij zijn degenen die ervoor zorgen dat jij elke dag je deuren kunt openen.
2. Hou het simpel, dat is wel zo overzichtelijk voor jezelf en je klanten.
3. Wees openhartig en eerlijk en draai dus niet om de hete brij heen als je klanten binnen wilt halen en behouden.
4. Treed in gesprek als je geluiden over je bedrijf, product of dienst tegenkomt en durf ook sorry te zeggen als dat nodig is. De manier waarop je met negatieve reacties omgaat, zegt voor je klanten ook een hoop over je bedrijf.
5. Service geven doe je aan je klanten maar op sociale netwerken ook met behulp van je klanten. Als je ze faciliteert gaan je klanten ook elkaar helpen.
6. Zet multimedia in om je netwerk te laten zien wie je bent, waar je voor staat en waar je mee bezig bent.
7. Het talent en kennis vinden waar je naar op zoek bent kun je vinden via social networking. Of het nu gaat om nieuw personeel of om iemand die je met iets specifieks kan helpen, in je klantenkring zit vaak al degene die je zoekt.

Alhoewel al die sociale netwerken nog relatief jong zijn, gebeurt er al genoeg om er dagelijks mee bezig te zijn. De vruchten ga je vanzelf plukken!

0
0