SES Amsterdam: richt je op content en bezoekers

Interessante sprekers op Search Engine Strategies Amsterdam

Gisteren ben ik met Richard Theuws naar SES Amsterdam geweest. Op het zoekmachine evenement waren verschillende specialisten uit de search-wereld aanwezig om presentaties te geven en te discussiëren. Er zijn 2 sprekers die ik er in het bijzonder uit wil lichten omdat hun presentaties goed aansluiten bij wat ik doe. Ze beamen wat ik mijn klanten ook op het hart druk. Het gaat om Joost de Valk, SEO- en WordPress-adviseur en Sander Tamaëla (Twitter), manager SEO bij Onetomarket.

Google’s Panda-update omarmen

Google Panda gaat de strijd aan met slechte contentNa een korte opening waarbij ook even stil wordt gestaan bij het overlijden van Steve Jobs eerder die nacht, krijgt Joost de Valk het woord. Joost maakt iedereen wakker met een betoog over het huidige zoek-landschap. Hij richt zich op Google’s Panda met op de achtergrond een tekening waarop hij een panda knuffelt. Bezoekers en de gebruikerservaring staan nog meer centraal dankzij deze update. Joost benadrukt dat techniek bij zoekmachineoptimalisatie ondergeschikt is. Het is inmiddels een heel klein onderdeel van SEO waar je maximaal 2 dagen per jaar mee bezig moet zijn, aldus Joost.

SEO draait om content en de gebruikerservaring

De focus moet liggen op kwaliteit: informatieve content en de gebruikerservaring. SEO staat in Nederland nog steeds in de kinderschoenen en men moet zich eindelijk met informatieve inhoudelijke informatie maar eens gaan richten op de bezoeker. Op zich niks nieuws, maar het is goed om te horen dat bekende Nederlandse SEO-specialisten het nog eens benadrukken.

De kracht van je organisatie

Ome Willem weet wel hoe je moet samenwerkenSander Tamaëla gooit het in zijn sessie over een andere boeg: de kracht van je organisatie. Zijn verhaal is eigenlijk niet voor de aanwezige SEO’s, maar voor alle andere aanwezigen. Iedereen binnen een bedrijf moet schrijven over het bedrijf en haar producten. Dus niet alleen een content manager, ook directeuren, helpdeskmedewerkers, logistiek medewerkers moeten bijdragen aan de website. Allemaal hebben ze interessante kennis over het bedrijf en producten.

SEO strategie bepaal je zelf

En: als je je druk hebt gemaakt om Panda ben je eigenlijk al die tijd al verkeerd bezig geweest. Sander gaat ook nog wat dieper in op SEO strategieën. Veel bedrijven maken nog altijd niet zelf een keuze maar kijken naar wat de concurrent doet. Wie zegt dat de concurrent er wel over na heeft gedacht? En wil je achter je concurrent aanlopen? Kortom, zelf keuzes maken en tot een SEO strategie komen.

Prima dagje Amsterdam gisteren!

0
2