SEO Copywriting: Hoe begin je nou eigenlijk?

SEO Copywriting is niet zo moeilijk als het lijkt

SEO Copywriting klinkt erg ingewikkeld, maar het valt echt mee. Er moeten inderdaad keywords in de titel en heading (tussenkopjes) voorkomen. Ze moeten in de tekst herhaald worden en afgewisseld worden met synoniemen. Voor veel mensen klinkt het als abracadabra. Toch valt het in de praktijk reuze mee. Goed geschreven teksten voldoen vaak al aan die voorwaarden. Voor webteksten geldt dan ook nog dat het allemaal niet te lang moet zijn en makkelijk te lezen moet zijn. Nog steeds geen reden om je druk te maken. Er zijn een aantal manieren die beginnen met SEO Copywriting makkelijker maken.

3 SEO Copywriting tips om mee te beginnen

Ik heb 3 handige tips voor de startende SEO copywriter:

  • Begin met de titel en tussenkopjes;
  • Schrijf wat je wilt zeggen en ga dan schrappen;
  • Gebruik een hulpmiddel.

Begin met de titel en tussenkopjes

De titel en tussenkopjes verklappen het onderwerp van je tekst. De meeste internetters scannen de kopjes en bepalen dan of ze verder lezen. Je kunt dat ook omdraaien voor je SEO teksten. Je bepaalt eerst het onderwerp en een aantal belangrijke zaken die je wilt vertellen. Je bedenkt een pakkende titel en voor de belangrijke zaken die je wilt delen bedenk je tussenkopjes.
SEO copywriting: begin met titels en tussenkoppen
Voila, het geraamte van je tekst is er. Nu kun je invulling gaan geven aan de tussenkopjes. Je schrijft dus per tussenkopje een tekst die zoveel mogelijk invulling geeft aan de kop die eraan vooraf gaat.

In het voorbeeld rechts zie je een tekst over SEO Copywriting. Eerst wil ik vertellen wat het is en waarom je het zou moeten toepassen op je website. Daarna wil ik vertellen dat je keywords op de juiste plek moeten staan en zoekmachinevriendelijk schrijven gericht moet zijn op bezoekers van vlees en bloed. Dat doe ik door de kopjes. Zonder de tekst te lezen weet je wat je kunt verwachten. En dat weet een zoekmachine ook.

Schrijf wat je wilt zeggen en ga dan schrappen

Soms krijg ik van opdrachtgevers hele lappen tekst aangeleverd. Meestal zijn dat soort teksten niet erg geschikt voor internet. Door de tekst te ontdoen van alle overbodige poespas en tussenkopjes toe te voegen, maak ik hem geschikt voor internet.

Hoe dan ook, deze werkwijze kun je ook gebruiken voor het schrijven van webteksten. Begin eerst met wat je wilt delen en houd je vooral niet in. En met die lap tekst vol feiten en informatie ga je aan de slag met een aloude regel: schrijven is schrappen. De bedoeling is te eindigen met een tekst die tussenkopjes heeft en is ontdaan van alle overtollige ballast. Je gaat aan de slag met SEO Copywriting door je tekst als het ware uit te kleden.

Gebruik een hulpmiddel

Kim Holland: ook niet vies van hulpmiddelenEr zijn verschillende online tools die je helpen om je SEO copy te controleren. Ze meten bijvoorbeeld hoe het staat met de keyword density (zoekwoord dichtheid) van je tekst. Of ze controleren op uitgaande links. Voor gebruikers van WordPress is er echter een complete plugin die veel belangrijke zaken voor je controleert: de WordPress SEO Plugin van Joost de Valk.

De tekst van je artikel of pagina vul je aan met een meta description en een focus keyword. Met de Page Analysis controleerde of je tekst zoekmachinevriendelijk is. De plugin controleert onder meer het aantal woorden, het aantal uitgaande links en de keyword density. Na de analyse richt je je op de aandachtspunten. Zo wordt SEO copywriting wel heel makkelijk.

0
2