Offline en online marketing liggen soms dicht bij elkaar

Zoals steeds meer bedrijven op hun website linken naar hun Twitter- en Facebookpagina’s, wordt er ook steeds vaker offline gelinkt. In advertenties worden URL’s gezet, maar ook winkelgebieden blijven niet achter. Je moet wel goed opletten natuurlijk. In het centrum van Eindhoven heb ik een aantal voorbeelden gezien.

Social Media op de voorpui

Fittz, een keten van herenkledingzaken, maakt gebruik van Twitter, Facebook en Hyves en heeft een flinke sticker naast de ingang geplakt om bezoekers te wijzen op hun sites. De icoontjes zijn herkenbaar en de gebruikersnamen staan erbij. Slim van ze! Een foto zegt meer dan duizend woorden:

De QR-code in het straatbeeld

Ik zag er laatst al eentje op een leegstaand pand: een QR-code met daarbij Scan voor meer informatie. Van dat exemplaar heb ik helaas geen foto gemaakt, maar ik zie ze wel vaker. Zo ook op de pui bij uitzendbureau Mise En Place. Overigens is het wel jammer dat ik op hun reguliere site terecht kom. Die is niet echt optimaal voor mobiele internetters en dat zijn nou net degenen die een QR-code scannen. Ze zouden er dus goed aan doen een mobiele site in te richten: eentje met wat minder content, maar gefocust op actuele vacatures en de mogelijkheid om er snel (mobiel) op te reageren.

Minder geslaagd voorbeeld

Mijn lunch was er hartstikke goed, maar dat kaartje met een QR-code en de slogan Bezoek onze nieuwe site! was minder geslaagd. Iedereen die het scant krijgt een notitie met daarin de tekst www.berlage.nl. Een gemiste kans, want ten eerste had ik direct op die site terecht moeten komen, ten tweede kan ik ook op de tekst niet klikken. Resultaat: een typisch geval van “laat maar”. Grand Cafe Berlage kan dus beter nieuwe kaartjes laten maken met een QR code die naar behoren werkt!

0
1