Niels Aalberts (EHPO) in Den Bosch

De combinatie van muziek en social media ligt me wel, dus het blog van Niels Aalberts lees ik regelmatig. Onderstaande aankondiging was dan ook reden genoeg om naar Den Bosch te rijden:

Niels Aalberts maakte de formatie Kyteman’s Hiphop Orchestra bekend bij een groot en breed publiek, ondanks een karig budget en dankzij social media. Vanavond legt hij uit hoe deze nieuwe internetfenomenen (zoals Twitter, YouTube, Facebook) voor elk denkbaar product of concept inzetbaar zijn.

Bij aanvang laat de techniek Aalberts in de steek. Het gebrek aan een internetverbinding en een haperende microfoon halen de vaart uit zijn verhaal. Maar ook inhoudelijk laat hij steken vallen.

Social media inzetten om commercieel succes te behalen

De eerste voorwaarde voor succes is een geweldig product, in dit geval de muziek van Kyteman’s Hiphop Orchestra. Daarnaast is de maximale inzet van internet met een minimaal budget van doorslaggevend belang geweest.

Aalberts z’n verhaal is veel teveel een feitelijke weergave van cijfers en behaalde successen. Er wordt eigenlijk niet ingegaan op waarom social media nou zo bepalend zijn geweest. Of eigenlijk Twitter, want op een enkele keer Youtube na, komen er geen andere netwerken aan bod. Interessant detail is dat in dit geval de artiest zelf niets deed met social media, het was de manager. Bij bijvoorbeeld een band als Destine zijn het de muzikanten zelf die erg actief zijn en van alles delen met hun fanbase.

Twitter is “god’s gift to earth”

Na de pauze zou de spreker zijn claim dat Twitter ‘god’s gift to earth’ is toelichten. Het verhaal wordt onderbroken door een toeschouwer uit de eerste rij, die duidelijk laat merken dat Aalberts to the point moet komen. Door middel van een voorbeeld uit eigen praktijk (NSHispeed) laat Niels weten dat Twitter “god’s gift to earth” is. Maar goed, dat hij goed geholpen is door de NS is voor mij nou niet het bewijs dat Twitter ‘god’s gift to earth’ is. En eigenlijk is Twitter als op zichzelf staand medium ook helemaal niet boeiend natuurlijk.

Bloggen is de basis voor succes met social media

Gelukkig krijgen de aanwezigen dan de kans om vragen te stellen. Er zit een nogal divers publiek in de Bossche bibliotheek dus komen er dito vragen. Als er discussie ontstaat wordt het eindelijk interessant. Als voorbeeld noemt Aalberts een schroefjeswinkel in Utrecht met een eigenaar die echt alles weet van schroefjes. Zo’n expert waarvan iedereen weet dat je voor schroefjes bij hem moet zijn, je zou het in feite bloggen 1.0 kunnen noemen. Dat had een mooie opstap kunnen zijn naar bloggen, toch wel de “holy grail” die veel te weinig aandacht krijgt.

Want dat is wel een beetje wat eraan schort. Bloggen is het allerbelangrijkst, daarmee kun je je expertise laten blijken. Maar het blog krijgt geen aandacht, terwijl het juist zo’n geschikt medium is. De aandacht gaat in de presentatie vooral naar Twitter, terwijl dat meer een middel is. Kennis delen doe je met een blog. En in combinatie met Twitter heb je goud in handen.

Conclusie?

Niels Aalberts kan in principe een goed verhaal vertellen, maar hij overtuigt niet. Voor hetzelfde geld heeft hij gewoon geluk gehad met Kyteman, hij komt tenslotte uit de muziekindustrie.

Ik denk dat er veel meer uit zo’n presentatie te halen valt. Afgezien van het succesverhaal dat nu niet echt uit de verf komt, zou ik voor een volgende presentatie hier op letten:

  • De focus zou meer moeten liggen op het inzetten van social media als middel om een resultaat te bereiken en niet zozeer op de resultaten zelf;
  • Het publiek probeert het verhaal te beïnvloeden, sta daar voor open. Dat sluit ook goed aan bij social media.
  • Het boek ‘Doorbraak!’ heb ik toch maar laten liggen omdat ik de presentatie achteraf de 8,50 euro entree niet waard vond.