Links in je webteksten

Wat betekenen links voor je website?

Internet bestaat uit links: webpagina’s verwijzen naar elkaar en links worden verspreid via social media. Maar waarom zou je nou eigenlijk links toevoegen aan de teksten op je website? Over het algemeen geldt het volgende:

  • Links voegen voor Google waarde toe aan de pagina (en het domein) waarnaar gelinkt wordt.
  • De linktekst (of anchortekst) geeft Google een idee wat het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt is. Het helpt Google dus om zoekers relevante content voor te schotelen.
  • Links leveren verkeer op!

Google’s kijk op links

Google kijkt naar de links die naar je site verwijzen. De hoeveelheid, de kwaliteit ervan en de relevantie tellen mee en helpen je site te laten scoren. Linken in de tekst op je eigen site lijkt dus eigenlijk weinig waardevol, omdat je naar andere websites linkt. Toch is dat niet waar. Links verduidelijken je boodschap en bepalen daarmee de kwaliteit van je content. Als die goed is, gaan anderen vanzelf naar je linken en daarmee scoort jouw pagina beter. Met domweg links ruilen schiet je trouwens weinig op, vooral relevante links leveren op de lange termijn echt iets op.

Het waarderen van links op je site

Google heeft een complex algoritme ontwikkeld waarmee het waarde toekent aan links. Zo zijn links vanaf een pagina met hetzelfde onderwerp bijvoorbeeld veel waard. Linken vanuit de tekst is waardevoller dan vanuit een lijstje in de sidebar. De totale hoeveelheid links op een pagina bepaalt ook de waarde die Google per link toekent. Teveel links wordt overigens gezien als spam, dus dat werkt ook niet. Het algoritme wordt constant verbeterd en trucs om hoger te scoren worden uiteindelijk keihard afgestraft. Google’s doel blijft hetzelfde: een zoeker zo relevant mogelijke content voorschotelen aan de hand van zijn zoekopdracht.

Tips voor links in de teksten op je website

Een link naar een externe site kan je verhaal verduidelijken, maar je loopt ook het risico dat je je bezoeker kwijt bent. Interne links zijn goed om mensen op je site te houden. Naast je gezond verstand gebruiken zijn de volgende tips waardevol met betrekking tot links:

  • Je schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Zorg dus voor inhoud, dan linken anderen vanzelf naar je site.
  • Gebruik keywords in je anchortekst. Een link met als tekst Goggleboy op Facebook zegt iets over de pagina waarnaar je linkt. Klik hier doet dat niet.
  • Maak links herkenbaar. Onderstreepte tekst associëren de meeste mensen met klikken.
  • Een tekst volproppen met links is voor je lezer niet prettig, een link om je onderwerp te verduidelijken wel.
  • Ook links vanuit sociale netwerken krijgen waarde van Google. Gebruik je Twitter of Facebook dus gerust om mensen te wijzen op nieuwe content, maar ga niet lopen spammen. Als de inhoud goed is wordt je link vanzelf verspreid door anderen.