Liever géén content dan duplicate content

Het komt gelukkig niet zo vaak voor, maar soms benaderen mensen me om generieke SEO teksten te schrijven. Het idee is om in dezelfde tekst steeds één woord (zoekwoord) aan te passen. Zo heb je voor weinig geld veel “verschillende” teksten, voor een webshop bijvoorbeeld.

Onlangs kreeg ik die vraag weer eens en mijn duplicate content radar gaf direct alarm. Ik heb mijn klant uitgelegd dat hij dit beter niet kan doen. Het gaat in zijn geval om een webwinkel met een paar miljoen producten. Qua SEO sowieso een flinke uitdaging. Elk product een unieke tekst geven is niet haalbaar vanwege tijd en budget.

M’n klant heeft gekozen voor unieke teksten voor de belangrijkste (lees: best renderende) producten, categorieën en merken. Prima keuze. Het gaat om honderden unieke teksten die zijn geschreven voor zijn doelgroep.

Niet altijd naar je SEO-partner luisteren

Het bedrijf wat zijn SEO verzorgt had hem geadviseerd om zo snel mogelijk alle lege pagina’s te voorzien van tekst. Hun tijdelijke oplossing was om standaard content te schrijven en om in elke tekst steeds het zoekwoord aan te passen. Dubbele content “zou daarbij zeer beperkt blijven” volgens deze partij.

Au. Standaard teksten waarbij alleen steeds 1 woord verschilt geen duplicate content? Ik kan veel schrijven… Maar teksten waarbij alleen zoekwoorden verschillen lijken per definitie nogal op elkaar.

En hoezo tijdelijke oplossing? SEO is juist een strategie voor lange termijn.

Zeg nee tegen generieke teksten

Unieke webshop content is een lastig verhaal. Het is een probleem waar veel webwinkels mee kampen. Ze hebben allemaal veel producten en willen het liefst op elk product goed gevonden worden. Maar unieke teksten voor elk product kosten tijd en geld.

Duplicate content heeft impact op je hele site

Als je voor de belangrijkste pagina’s unieke content schrijft (of laat schrijven), ben je op de goede weg. Maar als je voor een deel van je site gegenereerde teksten of duplicate content gebruikt, haal je het totaal naar beneden.

Uiteindelijk kan Google je afstraffen voor die duplicate content. Ook je pagina’s met goede content scoren dan minder. Het is zo dat het Nederlandse taalgebied geen topprioriteit heeft als het om duplicate content gaat. Maar ga je die gok wagen?

Tekst van je leverancier importeren

Productteksten die je vanuit je leverancier/groothandel in je site importeert, helpen je meestal niet om gevonden te worden. Je bent in de meeste gevallen niet de enige die die teksten gebruikt.

Als je een aantal concurrenten hebt die dezelfde teksten gebruiken, laat Google alleen de resultaten zien waar de tekst het eerst gepubliceerd is. Je hebt vast wel eens de melding Om de meest relevante resultaten te tonen, hebben we er een aantal weggelaten…in de zoekresultaten gezien.

De enige oplossing: unieke content

Als je gevonden wilt worden moet je unieke content toevoegen. Liever stapsgewijs content toevoegen aan je webshop, dan snel een hele berg zwakke teksten plaatsen. Want eerlijk is eerlijk, voor je bezoeker plaats je die gegenereerde teksten niet.

0
0