Je personeel zit vol content

Okay, dus die website is er. Maar om je website succesvol te laten zijn moet hij regelmatig aangevuld worden met waardevolle content. Voor veel bedrijven is het moeilijk om te bepalen welke content waardevol is. Nieuwtjes uit de markt willen nog wel. Of nieuwe producten. Maar uiteindelijk wil je wel op regelmatige basis nieuwe content online plaatsen en niet teveel afwachten tot er nieuws is. Want zoekmachines en bezoekers ‘liken’ goede content. En je kunt laten zien hoeveel expertise je in huis hebt.

Je personeel weet wat de klant wil

Personeel weet wat je klant wilDaarom moet je je personeel betrekken bij je website. Content maken is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Begin eerst eens bij de mensen in je bedrijf. Zij zijn je vertegenwoordigers en ze weten het beste hoe het bedrijf in elkaar steekt. Ze weten ook heel goed wat de klant belangrijk of interessant vindt.

Verse online content vindt gretig aftrek bij mensen en zoekmachines

Laat medewerkers vertellen over hun werk, werkgever en zichzelf in de context van het bedrijf. Deel hun kennis en ervaringen in artikelen op je website. Plaats regelmatig nieuwe artikelen en laat je website een baken van informatie worden. Over je bedrijf, branche en producten. Belangrijker nog: je bezoekers smullen ervan!

Artikelen op je site: een paar ideeën

Het maakt niet zoveel uit hoe klein of groot je bedrijf is. Waardevolle content is breed toe te passen. Ik heb voor een aantal afdelingen een voorzet gegeven. Als je elke week een nieuw artikel wilt plaatsen kun je hiermee al een tijdje vooruit. Organiseer een sessie met alle medewerkers en ga brainstormen. Voor je het weet heb je genoeg ideeën om een jaar lang content toe te voegen aan je website.

Content vanuit de directie

  • Uitlichten van bijzondere eigenschappen/zaken van het bedrijf
  • Toekomstplannen van het bedrijf
  • Normen en waarden ten opzichte van ondernemen

Content vanuit marketing & sales

  • Wat krijgt je klant ervoor terug als hij product X aanschaft?
  • Gebruik van eigen producten binnen het bedrijf
  • Een dag uit het leven van een vertegenwoordiger

Content vanuit de klantenservice

  • Toelichten veelgestelde vragen
  • Demonstreer producten in korte video’s
  • Reacties van je klanten

En nu aan de slag!

Content maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Een simpele videocamera kost bijna niets en een Youtube-kanaal voor je filmpjes is zelfs gratis. Een digitaal fototoestel hoeft ook niet heel duur te zijn. Begin met het vertellen van je verhaal. Maak foto’s en video’s om je verhaal te ondersteunen. Laat ook medewerkers zelf eens een stukje schrijven. Het hoeven niet per se hele grote artikelen te zijn, soms is slechts een foto met een bijschrift genoeg. Deel ook eens iets grappigs wat je tegenkomt. Denk als een uitgever wat betreft je website en wees vooral creatief!

0
1