Iedereen is een social media expert

Social media op internet zijn net als de echte wereld

Als je als bedrijf een beetje nadenkt over hoe je communiceert met je klanten, kun je dat ook toepassen op sociale netwerken. Want wat in de echte wereld geldt, geldt ook voor social media. Het gaat om mensen, informatie en interactie. Mensen gaan niet in gesprek met een bedrijf, maar juist met andere mensen. En als je ze behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden ben je al een heel eind op de goede weg.

De social media goeroe bestaat niet

Er zijn talloze experts actief die vooral op de verschillende sociale netwerken roepen dat ze allemaal voor je kunnen regelen. Maar echt, dergelijke experts kunnen social media hooguit met je doen. Met je meedenken en je werk uit handen nemen. Je kunt je social media gewoon niet voor 100% uitbesteden. Omdat gebruik van social media gratis is, wil dat nog niet zeggen dat iedereen het zomaar voor je kan doen. Of het nou zo’n zelfverklaarde expert is of een stagiair. Het gaat nog steeds over jouw bedrijf!

Doe het goed of doe het niet

Ik help zelf ook ondernemers met social media. En er zitten er een aantal bij die het liefst hebben dat ik het allemaal voor ze regel. Twitter, Facebook, Hyves, want dat doet iedereen. Maar als een ondernemer er zelf niet achterstaat, adviseer ik ze om er niet aan te beginnen. Want je kunt het beter niet doen, dan halfslachtig.

Je eigen ervaring en kennis zijn essentieel

OK, je weet misschien niet goed hoe je om moet gaan met social media. Maar je weet zelf het meeste over je eigen bedrijf. Wat je wilt uitdragen, wat niet, wat de juiste antwoorden op vragen zijn, noem maar op. En die kennis hebben de mensen in het bedrijf.

Wat kunnen die sociale netwerken je bedrijf brengen?

Als je het goed doet willen je klanten zich aan je bedrijf verbinden, je volgen op internet. Maar dat kan even duren. Verhoging in omzet? Op de lange termijn wel ja. Maar dat moet geen doel op zich zijn. Zet eerst je klanten maar eens centraal. Dan bepalen zij wel of ze je die hoge omzet gunnen.

Zelf beginnen met social media

Ga zelf eens op onderzoek uit, voor je je inlaat met zo’n briljante social media verlosser. Vorm je een beeld van wat Facebook of Twitter nou inhouden. Want dat je klanten er zitten is zeker. En als je dan besluit om met je bedrijf actief te worden op sociale netwerken? Gebruik dan onderstaande tips als houvast:

  • Onderzoek waar je doelgroep zich bevindt.
  • Betrek je medewerkers erbij, vraag ook hoe zij er tegenaan kijken.
  • Maak een keuze voor een platform, liever 100% focus dan verdeelde aandacht op alle social netwerken.
  • Begin met luisteren. Wat houdt je doelgroep bezig en wat zijn hun wensen, vragen en verwachtingen?
  • Wees sociaal en oprecht. In de kroeg ga je ook niet staan te roepen dat je de beste bent. Converseer en focus je op je netwerk.
  • Wees geduldig want je kunt niks forceren. Het kan dus even duren voor je resultaat ziet.
0
0