Het gaat bijna nooit over kwaliteit op Facebook

Zakelijk Facebook gebruiken, geld verdienen met Facebook en business halen uit Facebook zijn van die kreten die ondernemers maar wat graag willen horen. Zeker in tijden van economische malaise natuurlijk, want Facebook is enorm populair én gratis.

Wakker worden!

Bedrijven op Facebook: weinig sociaal gedragVeel ondernemers lijken verblind door het woord gratis en vergeten dat Facebook een sociaal netwerk is. Dat betekent dat je sociaal moet zijn en moeite moet doen (kwaliteit bieden) om een publiek te bereiken. Net als in het echte leven. Gratis geld bestaat ook in 2012 nog steeds niet.

Waarom moet je Facebook voor je bedrijf gebruiken?

Voor zaken als branding, naamsbekendheid en vooral voor interactie met je volgers. Je kunt het gebruiken om er je dienstverlening mee te verbeteren. Mensen die je merk liken om kans te maken op een iPad zijn in ieder geval net zo waardevol als een briefje van 11. Vergeet dat soort acties dus maar.

Focus je ook niet op het aantal vind-ik-leuks, maar juist op interactie en communicatie met je volgers. Neem al je likers serieus (ook als het er maar 5 zijn!). Een vind-ik-leuk is geen bal waard als degene die hem geeft niets om je bedrijf of producten geeft.

Mensen aan je merk binden

  • Deel content die waardevol is voor je doelgroep
  • Communiceer met je likers (vraag ze ook gerust om aanbevelingen)
  • Geef eens iets weg (zonder er iets voor terug te vragen!)
  • Vermijd acties om snel likes te verzamelen
  • Laat zien dat je werkt aan je merk!

Veel vind-ik-leuks? Lekker belangrijk.

Ook op Facebook zit niemand te wachten op spamHeel veel vriendjes hebben is leuk maar geen doel op zich. Je kunt je beter richten op relevante vind-ik-leuks dan snel een hoop vind-ik-leuks scoren door zo’n irritante “Like en Win”-actie. De meeste deelnemers willen alleen winnen en kopen toch nooit iets van je. Daarnaast zijn dit soort acties in strijd met de Facebook-regels (zie E. Promoties).

Bonus: Je merk wordt niet geassocieerd met spam-achtige acties en dat is zeker wat waard. Mensen ontliken (gaaf woord toch?) merken als die overactief worden en teveel berichten plaatsen. Of als een merk teveel voorkomt in hun timeline
(ook bij berichten van anderen). Overdaad schaadt ook op Facebook.

Maak je likers het hof

Richt je niet op sales maar maak het vooral je likers naar de zin. Deel artikelen van je blog om discussies op te starten, betrek mensen bij je bedrijf. Content die je speciaal voor Facebook maakt is natuurlijk nog mooier. Zakelijk Facebook gebruiken kost je op zijn minst wat tijd. Heb je zelf geen tijd of de knowhow om content te maken en delen? Dan huur je daar bijvoorbeeld een SEO copywriter zoals mij voor in.

Goede voorbeelden van zakelijk Facebook gebruik

Facebook logoDe Facebookpagina van Heineken is een prima voorbeeld. Heineken zorgt elke keer weer voor een positieve associatie met het merk. Door humor, in te springen op de actualiteit en af en toe een reclamespotje te delen.

Ook UPC doet dat prima. Content over hun producten en algemene info over bijvoorbeeld televisie. Belangrijker: sommige klanten plaatsen via openbare berichten vragen of problemen en UPC reageert erop. Je ziet dat UPC haar klanten serieus neemt en het gesprek met ze aangaat. Minpuntje: ik zag een Deel en Win-actie.

Kwaliteit op Facebook

  • Facebook is gratis, mensen aan je merk binden niet per se
  • Communicatie en interactie zijn het belangrijkst
  • Focus op relevante vind-ik-leuks
  • Lever goede diensten en producten om vind-ik-leuks te krijgen en te houden

Wil je meer lezen over waarom mensen merken liken? Lees dit artikel over bedrijven op Facebook maar eens. Richard Theuws heeft het geschreven naar aanleiding van een onderzoek van Lab42.

0
1