Een effectieve nieuwsbrief maken

Nadat ik gisteren voor een klant aan de slag ben geweest met Mailchimp, een goede gratis tool voor nieuwsbrieven, lijkt het me interessant om ook de nieuwsbrief zelf eens te bespreken. Want hoe maak je eigenlijk een nieuwsbrief die werkt?

Wat bekijken de ontvangers van een nieuwsbrief

Nou, je schrikt er wellicht van, maar het meeste wordt overgeslagen. En wat er wel wordt bekeken wordt slecht gelezen!

In dit artikel over e-mail usability staan op basis van research onder de ontvangers van een nieuwsbrief wat interessante feiten:

  • De gemiddelde tijd die de ontvangers besteedden aan een nieuwsbrief was 51 seconden;
  • Slechts 19% van de tekst wordt echt gelezen;
  • Kopjes worden beter gelezen dan de body;
  • Introducties worden door 67% van de ontvangers overgeslagen.
  • Klik op het plaatje om een heatmap te zien, waarbij je een beeld krijgt bij wat er wordt bekeken. Rood wordt het meest bekeken en blauw het minst.

    Een goede nieuwsbrief maken

    Het effect van je nieuwsbrief valt en staat bij de opbouw en de inhoud van je nieuwsbrief. Ik heb een aantal handige tips op een rijtje gezet:

    • Hou het beknopt, laat overbodige informatie weg;
    • Kopjes zijn goed, maar lezers zien meestal alleen de eerste twee woorden;
    • Zorg ervoor dat je paragrafen compact zijn, bij voorkeur niet breder dan 60 tekens;
    • Plaatjes kijken en begrijpen kost minder tijd dan tekst, verduidelijk dus gerust met een plaatje;
    • Lijn je tekst links uit;
    • Investeer (tijd en/of geld) in een tool voor je nieuwsbrief. Zo kun je resultaten meten en je nieuwsbrief verbeteren.
    0
    0