Een aardig filmpje over social media

Ik ben het niet overal mee eens, maar het is natuurlijk een feit dat luisteren naar je klanten en ervoor zorgen dat zij over je bedrijf gaan praten (positief uiteraard) een uitstekend middel is om nieuwe klanten te verwelkomen. Daarnaast zijn de cijfers uit het filmpje indrukwekkend (het is overigens al bijna een half jaar oud).

Het is een eenvoudig gegeven dat iedereen kan beamen, als een vriend of bekende je iets aanraadt, ben je eerder geneigd om dat aan te nemen dan wanneer je de zoveelste reclame ziet. Kortom, naast een website met goeie informatie kun je niet meer om social media heen.

In het filmpje wordt gezegd dat bedrijven die succesvol gebruik maken van social media in de eerste plaats luisteren en daarna denken over verkopen. Als je het mij vraagt is dat tegenwoordig de juiste manier. Maar naast het feit dat mensen over je zullen publiceren, of je nu wilt of niet, de informatie die het wereldwijde web wordt opgeslingerd kun je denk ik positief beïnvloeden.

Daarvoor moet je wel de conversatie met je klanten aangaan en laten zien dat je van eventuele fouten leert. De tijd van pure reclame en domweg spammen is lang en breed voorbij. Je klanten willen het gevoel hebben dat ze inspraak hebben en onderdeel zijn van je bedrijf, daarmee krijgen ze het goede gevoel dat je wilt dat ze hebben als ze aan jouw product denken. Eenzijdige communicatie is al lang niet meer voldoende.

Heb je de spelfout ook gezien? 🙂

0
1