Als bedrijf moet je aan de Twitter

Twitter is behoorlijk gegroeid de afgelopen vijf jaar

Voor een internetprovider ben ik op het moment webcare op aan het zetten. Een van de belangrijkste onderdelen is in dit geval Twitter, een platform dat volgende week toevallig zijn eerste lustrum viert. De afgelopen vijf jaar zijn indrukwekkend. Op Dutch Cowboys staat een artikel met wat cijfers over Twitter:

  • Het duurde 3 jaar, 2 maanden en 1 dag voor er een miljard tweets verstuurd waren. Vandaag de dag zijn het er er 1 miljard per week.
  • Een jaar geleden werden er gemiddeld zo’n 50 miljoen tweets per dag gestuurd, tegenwoordig zijn het er gemiddeld 140 miljoen.

Zie het blog van Twitter voor meer cijfers.

Elk bedrijf moet Twitter gebruiken

Waarom? Simpel: omdat je klanten dat ook doen. En zij zorgen ervoor dat de spreekwoordelijke kachel blijft branden. Steeds meer klanten verwachten dat je reageert op tweets. Naast een telefonische ingang en e-mail komt Twitter erbij. En dat bepalen je klanten voor je.

Beginnen met Twitter is makkelijker gezegd dan gedaan

Lukraak berichten Twitter op slingeren is niet zo handig. Communicatie is tenslotte een proces tussen twee partijen. Alleen hard gaan roepen heeft dus geen enkele zin. Maar hoe begin je als bedrijf dan eigenlijk wel met Twitter?

  • Maak om te beginnen een gebruikersnaam aan op Twitter.com. Bij voorkeur je bedrijfsnaam uiteraard. Personaliseer meteen je Twitter-pagina: logo, omschrijving, etc.
  • Volg eerst eens wat mensen of bedrijven. Maak je bekend met de gedragsregels en ‘tone of voice’ op Twitter. Ook zie je voorbeelden van hoe anderen zich profileren.
  • Bepaal wie je Twitteraccount gaat bemannen. Doe je het zelf? Zijn het marketeers of klantenservicemedewerkers?
  • Maak bekend waar je op Twitter te vinden bent. Denk aan je website, nieuwsbrief, handtekening in de mail, etc.
  • Luister naar je klanten, ga met ze in gesprek en leer van ze. Zij zijn degenen die je bedrijf succesvol maken. Omarm hun tips en klachten als een manier om je producten of diensten nog beter te maken.
  • Naast reageren is pro-actief handelen op sociaal media belangrijk. Deel dus kennis en informatie met je volgers.
  • In een tweet kun je slechts 140 tekens kwijt. Gebruik een blog naast Twitter om jezelf te kunnen verduidelijken. Ook kun je er klanten nieuws brengen over je bedrijf, producten en diensten. Help je klanten door ze te verwijzen naar je eigen blogposts, maar ook naar de content van anderen.
  • Zet door! Een online reputatie moet je verdienen. Geef dus niet op als het niet direct storm loopt. Wat niet is kan nog komen, maar blijf online aanwezig.
0
1