Wil jij ook 13 gratis tips voor betere webteksten?

Omdat 2013 net is begonnen geef ik je 13 tips voor het schrijven van webteksten. Ook als je besluit om zelf je te schrijven is een beetje hulp van een SEO copywriter altijd handig.

  1. Schrijf in de tweede persoon
    Schrijf zoveel mogelijk alsof je tegen je bezoekers praat. Je spreekt je bezoeker op die manier direct aan en dat vindt-ie prettig. Het mag allemaal best menselijk overkomen.
  2. Spreek je bezoeker aan in de titel
    Richt je in je titel tot je bezoeker. Of benoem een voordeel. Ik weet het, de titel van dit artikel is eigenlijk iets té 🙂 Termen als gratis, besparen of winst zorgen voor meer kliks. Prima om te gebruiken in je titel.
  3. Begin met je belangrijkste boodschap
    Gebruik de eerste 2 of 3 zinnen van je tekst om te vertellen waar je tekst over gaat. Hiermee help je de bezoeker snel te bepalen of hij verder leest.
  4. Maak je punt snel
    Denk je dat je je tekst nog scherper kunt maken? Doe dat dan. Bezoekers van je website willen snel antwoorden vinden. Vermoei ze niet met wollige verhalen.
  5. Gebruik korte zinnen
    Lezen van een scherm is lastig. Met korte zinnen maak je het je lezer makkelijk. Je boodschap komt sneller over. Zinnen van max. 10-12 woorden zijn lang genoeg.
  6. Beantwoord vragen in je tekst
    Probeer je in te leven in je doelgroep. Beantwoord vragen die je bezoeker zou kunnen hebben. Krijg je na publicatie toch nog vragen? Vul je tekst dan later aan met die informatie.
  7. Laat moeilijke woorden achterwege
    Maak je punt liever met makkelijke woorden. Ook vaktaal is vaak onnodig.
  8. Voeg duidelijke koppen toe aan alinea’s
    De titel en koppen van een webtekst worden het eerst gelezen. Ze moeten de inhoud van je tekst dus verklappen.
  9. Voeg witruimtes toe
    Heb je een uitgebreide alinea? Deel deze gerust op in 2 (of meer) stukken tekst. Dat ziet er overzichtelijker uit en leest prettiger. Daar krijgt je bezoeker goede zin van!
  10. Houd opsommingen zo kort mogelijk
    Opsommingen zijn overzichtelijk en geven je bezoeker snel een hoop informatie. Heb je een opsomming met meer dan 5 punten? Nummer ze dan.
  11. Lees je tekst hardop
    Als je denkt dat je tekst klaar is lees je deze hardop. Haper je ergens? Dan kan, nee, moet het beter.
  12. Laat je tekst nog een dag liggen
    Door een dag lang niet met je tekst bezig te zijn, krijg je vaak nieuwe inspiratie. Ook spoor je foutjes sneller op. Ben je na een dag nog steeds tevreden? Dan zet je je tekst online.
  13. Voeg een call-to-action toe
    In commerciële teksten draait het natuurlijk om conversie. Een goede call-to-action in je tekst is daarbij onmisbaar. Bijvoorbeeld Ja, ik wil ook beter gevonden worden in zoekmachines!

En voor ik het vergeet: het allerbeste voor het nieuwe jaar!

vuurwerk_2013

0
0